آشنایی با مهندسی مکانیک

تعداد بازدید:۳۵۸۷

مهندسی مکانیک بی­شک شاخه­ ای بسیار وسیع و گسترده از مهندسی است که به دلیل گستردگی بسیار زیاد، خود به چندین گرایشِ گسترده تقسیم شده است. این شاخه از مهندسی از قدیمی­ترین شاخه ­های مهندسی از دوران انقلاب صنعتی تاکنون می­باشد، طوری که بسیاری از بخش­های صنعت و فناوری بدون حضور مهندسان مکانیک نمی­ تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

اساس علمی و نظری مهندسی مکانیک فیزیک مکانیک، ترمودینامیک و انتقال حرارت است. فیزیک مکانیک خود به دلیل گستردگی موضوعی و همچنین کاربردهای فراوان بسیار گسترده است. از زمینه­ های گوناگون  فیزیک مکانیک می­توان به مکانیک اجسام صلب، مکانیک محیط­های پیوسته، ارتعاشات و... اشاره نمود.

ریاضیات در مهندسی مکانیک اهمیت بسیار دارد. آنالیز حقیقی، معادلات دیفرانسیل، آنالیز مختلط و جبر خطی را می­توان زمینه­ های اصلی ریاضی دانست که مبانی علمی مهندسی مکانیک بوسیله آنها گسترش یافته ­اند.

مهندسی مکانیک طیف وسیعی از زمینه های گوناگون را در برمی­ گیرد. این زمینه­ های گوناگون امروزه تحت عنوان گرایش­های مختلف از مهندسی مکانیک شناخته و از هم متمایز می­شوند. هر کدام از این گرایش­ها چنان توسعه یافته ­اند که به واقع خود همچون یکی از شاخه­ های علوم و فنون مهندسی قابل تمایز هستند؛ به عنوان مثال مهندسی هوافضا، مهندسی خوردرو و یا مهندسی ارتعاشات.  

در زیر چند گرایش از گرایش­های اصلی مهندسی مکانیک معرفی می­شوند.

گرایش حرارت و سیالات

در مهندسی مکانیک، گرایش حرارت و سیالات برپایه شاخه­ های ترمودینامیک، انتقال حرارت و مکانیک سیالات از علم فیزیک، گسترش یافته است. این گرایشِ گسترده از مهندسی مکانیک به تحلیل و طراحی کلیه سیستم‌های صنعتی و مهندسی از جنبه­ های حرارتی و سیالاتی می­پردازد.

در این گرایش از مهندسی مکانیک، با تحلیل دقیق انواع جریان­های سیال، فرایندهای ترمودینامیکی و همچنین انتقال حرارت، مسایل مربوط به تأسیسات ساختمان، رآکتورها، سیستم­های انتقال آب، نفت و گاز، انواع نیروگاهها، انواع توربو­ماشین‌ها (ماشین‌های دوار) مانند توربین‌های بخار، توربین‌های گاز، فن‌کویل‌ها و... موردبررسی قرار گرفته، از منظر سیالاتی و حرارتی طراحی می­شوند.

 

همچنین طراحی آئرودینامیکی هواپیماها و خودروها و یا طراحی هیدرودینامیکی کشتی­ها، هاورکرافت­ها و زیردریایی­ها توسط مهندسان و محققان سیالات انجام می­شود.

گرایش حرارت و سیالات کاربردهای وسیعی در زمینه­ هایی همچون بیومکانیک و نانومکانیک دارد. به عنوان مثال مدلسازی شبکه رگ­های خونی برای بررسی انتقال دارو در خون را می­توان یکی از هزاران مثال کابردی گرایش سیالات در بیومکانیک دانست.

گرایش حرارت و سیالات در زمینه انرژی­های نوین بسیار پویاست. طراحی توربین­های بادی یا نیروگاه­های خورشیدی از زمینه­ های فعالیت مهندسان مکانیک در گرایش سیالات است.

گرایش دینامیک و کنترل

گرایش دینامیک، ارتعاشات و کنترل یکی از پرکاربردترین و به ­روزترین گرایش­های رشته مهندسی مکانیک می­باشد. در این گرایش به صورت کلی به حرکت­شناسی هر سازه متحرک و پیش­بینی و آنالیز حرکت آن به ویژه ارتعاشات آن و کنترل این حرکت جهت طراحی و بهره ­برداری بهینه از آن پرداخته می­شود. متخصصان تحصیل کرده در این گرایش در زمینه ­های به ­روز و گوناگونی فعالیت می­کنند که از جمله آنها می­توان به زمینه­ های زیر اشاره نمود:

 مدل­سازی و حرکت­شناسی اندام­های بدن انسان و ساخت تجهیزات مرتبط با آن مانند شیوه­ های درمان نوین و اعضای بدن مصنوعی ساخته شده مدرن

میکرو/ نانو مکانیک: مدل­سازی و بررسی سیستم­های در ابعاد میکرو و نانومتر و ساخت این تجهیزات مانند بسیاری از سنسورهای ساخت شده در تجهیزات الکترونیکی امروزی

هوافضا: طراحی، مدل­سازی و تحلیل سیستم­های پرنده و کنترل حرکت آنها

رباتیک:مدل­سازی، طراحی و تحلیل دستگاه­هایی برای ساده­ سازی و کمک به انسان جهت انجام فعالیت­ها مانند ربات­های جوشکار و یا ربات­های هوشمند انسان­ نما

رباتیک یک زمینه نسبتاً جوان از تکنولوژی مدرن است که از مرزهای مهندسی سنتی عبور می­کند. درک پیچیدگی ربات­ها و کاربردهای آن­ها نیازمند دانش مهندسی برق، مهندسی مکانیک، کنترل، بازخورد حسگرها، سیستم­ها و مهندسی صنایع، علوم رایانه، پردازش اطلاعات، اقتصاد و ریاضیات است. هدف اصلی علم رباتیک جایگزین کردن ماشین­ها به جای انسان­ها می­باشد، از این­رو طراحی ربات­ها با تقلید از رفتارهای انسان و طبیعت انجام می­شود. ربات­ها می‌توانند در هر موقعیت و برای هر منظوری به کار برده شوند، ولی امروزه بسیاری از آن‌ها در محیط‌های خطرناک (مانند تشخیص و غیرفعال‌سازی بمبها)، فرآیندهای تولید یا مکانهایی که انسان قادر به حیات نیست استفاده می‌شوند.

کنترل:

یکی از دغدغه ­های علم مهندسی شناخت و کنترل مواد و نیروهای طبیعت به نفع بشر است. مهندسین کنترل نگران درک و کنترل بخش­هایی از محیط خود هستند، اغلب به نام سیستم، برای ارائه محصولات اقتصادی سودمند برای جامعه. کنترل خودکار یا اتوماتیک نقشی حیاتی در پیشرفت فناوری داشته است به گونه ­ای که علم کنترل بخش جدایی ­ناپذیر طراحی سیستم­های فضاپیما، هدایت موشک، خطوط تولید، ربات­ها و نظایر آن­ها می­باشد. چالش کنونی برای مهندسان کنترل، مدل­سازی و کنترل سیستم­های پیچیده مانند سیستم­های کنترل ترافیک، هواپیماهای بدون سرنشین، فرایندهای شیمیایی و سیستم­های رباتیک است.

گرایش تحلیل تنش

برای طراحی و ساخت دستگاه­ها و ماشین ­آلات گوناگون لازم است اجزاء آن­ها به طور دقیق طراحی شوند. یکی از جنبه­ های مهم که در طراحی قطعات گوناگون صنعتی وجود دارد، تحلیل آن­ها از نظر تنش­هایی است که حین کار در این قطعات ایجاد می­شود.

در این گرایش همچنین تغییر شکل اجسام جامد و بارهای لازم برای ایجاد این تغییرشکل­ها بررسی می­شود. این تحلیل­ها در فرایندهای ساخت و تولید و شک ل­دهی مواد کاربرد دارند. از جمله این فرایندهای ساخت می­توان به ریخته­ گری و فرایند انجماد قطعه در قالب اشاره نمود که فرایندی بسیار پیچیده می­باشد.

مشخصات یک مهندس مکانیک خوب

یک مهندس مکانیک تازه­ کار خوب:

1- اصول و مفاهیم موردنیاز از فیزیک مکانیک، فیزیک حرارت و ریاضیات کاربردی را می­داند و معنا و مفهوم و محتوای قوانین و روابط مربوط به آن­ها را فهمیده است. نه این که الزاماً تمامی نکات و روابط را در ذهن خود داشته باشد. بلکه قدرت تفکر و تجزیه و تحلیل و استدلال دارد.

2- با هندبوک­ها و استانداردهای مهندسی مکانیک آشنایی دارد و می­داند چگونه در مواجهه با مسائل مهندسی گوناگون به سراغ آن­ها برود.

3- بر زبان انگلیسی تسلط کافی دارد. می­تواند متن­های فنی را به راحتی بخواند و بفهمد. با اصطلاحات مهندسی آشنایی دارد. می­تواند درصورت لزوم به طور روان و به راحتی به زبان انگلیسی صحبت کند.

4- بر کار با نرم افزارهای مهم و پرکاربرد تخصصی مهندسی مکانیک مسلط است.

5- می­تواند نقشه­ های صنعتی پیچیده را بخواند و بفهمد، نقشه­ های صنعتی را رسم کند و بر تمام قوانین و اصول نقشه­ کشی مسلط است.

کلیدواژه‌ها: shy سیستم shy زمینه shy ربات shy مکانیک shy مدل shy shy shy گرایش shy شاخه shy نقشه shy گرایش دینامیک و مکانیک گروه مکانیک طراحی کاربردی ارتعاشات سازه متحر آنالیز مهندسی مک معرفی سازه به روز درمان بدن مصنوعی میکرو تجهیزات نانو هوافضا پرنده رباتیک ترافیک هواپیمای بدون سرنشین فرایندهای شیمیایی

آخرین ویرایش۰۲ شهریور ۱۴۰۰